Wahai para syuhada, terbanglah menuju ke RabbMu dalam keadaan yang gembira

Friday 16 August 2013

Ahli Sunnah Wal Jamaah

Alhamdulillah setelah genap sebulan kita berpuasa,berjumpa juga kita di hari kemenangan iaitu Hari Raya Aidilfitri.Saya berasa puas walaupun duit raya sedikit saja dapat.Maklumlah makin tua,makin sikit dapat.

Baiklah saya akan mengulas sedikit mengenai Syiah. Apa itu syiah? Kenapa Syiah bertentangan dengan Ahli Sunnah Waljamaah ? Siapa Ahli Sunnah Waljamaah?

Ahli Sunnah Waljamaah ialah kumpulan yang berpegang teguh kepada al quran dan hadis serta sunnah dan perkara-perkara yang dibawa oleh para sahabat baginda dan menolak bid'ah..

Mazhab ahli Sunnah muncul selepas berlaku perpecahan dalam kalangan umat Islam. Mazhab ini juga dimasyhurkan secara rasmi oleh Imam Abu Al-Hassan Al-Matuvidi.
Dinamakan Ahli Sunnah kerana menerima dan beramal dengan sunnah Rasulullah SAW.
Perkataan Al Jamaah pula bermaksud mereka berkumpul di atas kebenaran dan bersatu untuk berjihad,melaksanakan amar makruf nahi mungkar dan menghidupkan sunnah dan menentang bid'ah

Nama lain bagi Ahli Sunnah Waljamaah ialah As Sunnah, As Salafus Soleh, Al Jamaah dan Ahlul Hadis

Prinsip akidah mereka ialah mereka tidak menghukum kafir untuk orang tidak sealiran dengannya,Pelaku dosa besar masih dianggap muslim tetapi fasik,berpegang teguh kepada al quran dan as sunnah,tidak menghukum kecuali terdapat bukti sahih,jika berlaku pertelingkahan,al quran dan as sunnah dirujuk dan berpegang dengan prinsip As Salafus Soleh.

Pandangan Mazhab Ahli Sunnah :

Qada' dan Qadr : - Beriktikad bahawa ketentuan dan segala yang berlaku di atas bumi ini adalah dengan izin dan kebijaksanaa Allah sejak azali lagi.

Al quran bukan makhluk :- Al quran bersifat qadim (bukan baharu)

Melihat Allah :- Orang mukmin boleh melihat Allah di syurga kelak seperti yang disebut dalam hadis sahih dan disepakati oleh ulama' As Salafus Soleh.



No comments:

Post a Comment