Wahai para syuhada, terbanglah menuju ke RabbMu dalam keadaan yang gembira

Saturday 19 October 2013

GELI!! Penyakit video putus cinta merebak

Masih ramai menganggap apabila seseorang putus cinta merupakan suatu perkara biasa.. Saya juga begitu tetapi apabila mengupload video dan gambar menangis di laman sosial,hanya kerana ingin memohon simpati orang yang membacanya. Laman sosial diibaratkan sebagai diari cuma privasinya adalah terbuka ataupun public. Diari sebenar adalah cerita yang tidak dikongsi dengan sesiapa hanya kita sendiri yang tahu.



Apa tujuannya ?? mengejar simpati manusia atau mengejar populariti JIJIK dunia??


Saya bawakan pendedahan seorang rakan saya yang dirahsiakan namanya. Beliau pernah putus cinta dan mengerat nadinya beberapa kali kerana kekasihnya curang. Tidaklah salah sekiranya kita sedih selepas putus cinta tetapi janganlah sampai mencederakan diri kita atas dasar sayang. Manusia lebihkan cinta Allah dan keluarga daripada cinta kekasih.Pelbagai sokongan dan dorongan negatif yang dibuat sebagai tanda simpati.Ingatlah,Rasulullah juga pernah bersedih.Bersedih kerana kematian anak lelakinya,kematian bapa saudaranya,Abi Talib dan isterinya Siti Khadijah. Malah Rasulullah juga bersedih kerana dilempar batu ketika berdakwah di Taif.Malaikat pernah menawarkan kepada Rasulullah untuk menghempap penduduk Taif dengan bukit bukau tetapi Rasulullah berkata jangan.

Antara surah yang boleh mengurangkan kesedihan ialah Surah Al Kauthsar.. Baca setiap kali anda bersedih. Insyaallah Allah akan menenangkan kamu dengan kasih sayang-Nya.

Jadi fikirkanlah. Jangan perigi mencari timba. Yang lepas tu lepaslah. Mungkin dia bukan jodoh kita.Ada perkara yang kita tak duga ia terjadi,namun harus berterima kasih pada takdir-Nya.

No comments:

Post a Comment