Wahai para syuhada, terbanglah menuju ke RabbMu dalam keadaan yang gembira

Wednesday 26 November 2014

Musafir yang berdosa #4 (part I)

Farady : Latihanmu sudah berakhir. Saya boleh lihat kemampuan dan bakat kamu sepanjang saya mengajarmu, ya Ad Dzar.

Ad Dzar : Terima kasih tuan. Tanpa tunjuk ajar tuan,saya takkan mampu pergi sejauh ini.

Farady : Benarlah sepertimana yang digembar-gemburkan oleh kawanmu. Kau sememangnya berbakat besar. Tidak sama seperti orang yang aku ajar selama ni. Saya sudah turunkan seberapa banyak ilmu yang saya tahu kepada kau. Cuma ingat pesanan aku, kekerasan dan ketegasan adalah dua perkara yang berbeza. Jika ketegasan masih lagi disangkal,maka kekerasan perlu atas tujuan untuk mempertahankan diri. Ingatlah bahawa Tuhan senantiasa memberikan rahmat kepada hamba-Nya.

Ad Dzar : Tuan,saya tak tahu konsep ketuhanan. Sebab tiada siapa ajar saya mengenainya. Saya dibesarkan di kawasan yang bahaya. Kawasan itu tidak mengajarkan saya erti Tuhan yang sebenar. Apakah itu Tuhan? Siapakah Dia?

Farady : (menarik nafas panjang) , untuk apa kau menanyakan perkara sedemikian? Tuhan bukanlah manusia, mereka langsung tidak sama dengan makhluk-makhluknya. Ini kerana kau belum pernah melihat-Nya lagi. Untuk menjawab persoalanmu itu, Pernahkah kau bertanyakan siapakah yang menciptakan tanah ini? Siapa yang mampu mencipta langit dan mengapungkannya tanpa sebarang tiang? Siapa yang ciptakan malam dan siang ?

Ad Dzar hanya mampu tercengang tanda bahawa dia masih tidak memahami apa-apa. Namun dia tahu,berdasarkan apa yang dikatakan oleh Farady tadi,jelaslah bahawa ada kuasa lain yang sedang mengawal segalanya.

Farady : sejauh itu saja yang aku mampu katakan. Yang selebihnya kau akan menemui jawapannya sendiri. Dan esok,kau perlu bersiap untuk melancarkan operasi serangan ke atas kubu kuat puak militan. Aku sudah sediakan orang yang terbaik untuk membantu kau melaksanakan operasi ini. Dan kau akan mengetuai misi ini.

Ad Dzar : Ya kah tuan? Tapi adakah saya mampu untuk mengetuai operasi ini?

Farady : aku yakin kau boleh. (Dia tak ubah seperti ibunya. Walaupun diperangi,namun hatinya masih berkelumit rasa baik hati yang mendalam. Beruntungnya dia adalah anakku)

Ad Dzar : Tuan? Tuan? Ada masalahkah?

Farady : oh maaf. Aku mengelamun sekejap. Baiklah,pergilah berehat. Esok adalah hari penentuan kau.

Ad Dzar akur sahaja dengan arahan Farady. Namun dia masih terngiang-ngiangkan perkataan yang diucapkan tadi. Apakah benar Tuhan itu ada? Dia tidak mampu tidur. Puas difikirkan apa yang akan berlaku esok.Ditambah pula dengan persoalan yang tidak terungkai.

Akhirnya hari penentuan menjelang tiba, dia masih berdebar dan hanya mampu membuatkan dirinya kerdil di hadapan pasukan pasukan tenteranya yang mempunyai kekuatan seramai 7 orang sahaja.

Farady : Ad Dzar, mari aku kenalkan dengan pasukanmu.  Dari kanan ialah

            Sarjan Boyka,pakar bom.
            Staf Sarjan Frost,pakar meriam.
            Koperal Malique,pakar perhubungan elektronik.
            Sarjan Wolf, penembak hendap.
            Lans Koperal Kareem, pakar senjata berat
            Ghost, perisik dan
            Prebet Hunter, pakar serangan udara dan jentera

Ad Dzar : Kenapa hanya 8 orang saja?

Farady : Mereka bukan calang calang orang. Seorang daripada mereka berkemampuan untuk mengendalikan operasi seperti ini. Tapi saya sengaja tambahkan bilangan,kerana ianya merupakan latihan terakhir kau untuk hari ini. Mungkin antara kita takkan kembali dengan selamat. Tapi masing masing kena tahu bahawa jangan memperlekehkan orang lain. Faham tak?

Semua : Faham tuan!

Farady : Baiklah, semua bersiap sedia. Kita akan pergi ke kawasan puak militan. Samada kita menang dengan kejayaan atau kita mati kerana mencuba. Bergerak sekarang !

Maka setelah selesai semua mempersiapkan diri mereka dengan kelengkapa perang,mereka berangkat menuju ke kawasan peperangan. Sedang mereka bersiap sedia, Ad Dzar merangka sebuah strategi untuk menyusup masuk ke kawasan tersebut.

Ad Dzar : Baiklah,ini pelannya.. Mula mula aku nak Hunter dan Wolf serang hendap pos kawalan. jarak berkesan antara 300 meter. Kita tak boleh terus menuju masuk kerana kita perlukan kawalan penuh terhadap pos kawalan. Jadi,bila kita dah masuk,kita berpecah ikut 2 kumpulan,  aku,Boyka,Frost dan Ghost akan ikut jalan kanan. Yang lain ikut jalan kiri. Sebelum berpecah,pastikan korang menyamar jadi anggota militan. Dengan itu,mudahlah kita menyusup masuk. Sesudah masuk, Boyka akan pasangkan bom di kawasan yang ditandakan ini. Yang lain akan berlagak seperti kita ni adalah kumpulan militan yang ditukar syif kerja. Bila dah masuk,tunggu arahan seterusnya. Ada soalan?

Ghost : Kenapa tak letupkan saja mereka menggunakan artileri?

Ad Dzar : Kita nak jimatkan artileri. Melalui ini juga kita lebih mudah memasuki kawasan tersebut. Hunter pula,aku harapkan bahawa kau boleh mengawal serangan melalui udara. Ini adalah alat kawalan peluru berpandu jarak jauh. Bila aku berikan arahan,maka kau akan buat. okey?

Hunter : okey.

Ad Dzar : Selebihnya,tunggu arahan aku. Kita perlukan bandar itu. Demi kepentingan anak cucu aku. Dan kepentingan negara ini juga.

Maka,perjalanan yang penuh debaran ini akan menjadi titik tolak kepada semua orang. Peperangan ini akan menjadi sejarah dan mengembalikan keamanan kepada bandar tersebut. Adakah mereka akan berjaya? Apakah komander militan tersebut mengetahui mengenai kehadiran pasukan khas Ad Dzar tersebut? Segalanya akan terjawab di Musafir yang berdosa #4 (part II)

No comments:

Post a Comment