Wahai para syuhada, terbanglah menuju ke RabbMu dalam keadaan yang gembira

Friday 28 June 2013

Rukun Islam yang tidak disempurnakan..

Seperti mana semua umat islam mengetahui apa itu rukun Islam..

Rukun Islam ialah :

1.Mengucap dua kalimah syahadah
2.Solat 5 waktu
3.Berpuasa di bulan Ramadhan
4.Menunaikan zakat
5.Mengerjakan haji bagi yang mampu

ehh.. sebentar dulu.. bukan itu soalan saya... Saya sebenarnya nak tanya.. adakah kita ni menunaikan kesemua rukun itu dengan sempurna??

Ya.. tak ramai mampu melaksanakannya dengan sempurna.. kewangan kita memang lah tidak mencukupi,tetapi sekurang-kurangnya masih ada usaha untuk sampai ke Makkah.. itu baru rukun Islam ke 5..

Saya tanya lagi,.. menunaikan zakat pula... kita terutama sekali remaja sudah membayar zakat?? sudah tentu kita mengharapkan penjaga kita.. apabila kita besar nanti... ada pekerjaan..,, segelintir masih belum membayar zakat.. rukun Islam ke 4

Rukun islam ke 3.. puasa di bulan Ramadhan.. ini tidak termasuk mereka yang terkecuali dari berpuasa.. masih ramaikah mampu mengharungi puasa tahun ini ?? tak lama lagi nak puasa..

Rukun islam ke 2.. solat 5 waktu... masih ramai golongan sihat tidak menunaikan solat kerana tiada masa atau penat... solat tiang agama..

Dann.. 2 kalimah syahadah... eh semua orang tahu tentang kalimah syahadah.. tetapi tidak semua mampu menyebutnya dengan betul.. antaranya ialah Asha du an lailahailallah..
salah tu salah.. sepatutnya Ash ha du an lailahailallah.. perhatikan perkataan yang bergaris itu... salah tajwid,semua hancur..

Mungkin sesetengah orang kata artikel ini bersifat sensitif tetapi ianya hanyalah sekadar perkongsian ilmu..
Saya sedia menerima teguran secara berhemah dan teguran kurang ajar akan didelete.. Wallahualam..


No comments:

Post a Comment